dilluns, 18 de novembre del 2013

Taxonomia de Bloom


Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956)  van fer per classificar les activitats educatives i que és coneix com taxonomia de Bloom. Ja que te una forma jeràrquica, s'han d'adquirir bé les bases per poder avançar en el procés. 



Nivell afectiu: Reaccions emocionals dels humans. Els objectius d’aquest nivell són de creixement en actitud, emoció i sentiments. Hi ha cinc nivells en el domini afectiu.
  • Recepció:l’alumne te interès, aspecte bàsic per que hi hagi aprenentatge.
  • Resposta: l'estudiant participa activament en el procés d'aprenentatge.
  • Valoració: l'estudiant assigna un valor a un objecte, fenomen a o informació.
  • Organització: els estudiants relacionan tot allò après amb coneixement previ construint un de seu.
  • Caracterització: l'estudiant modifica el seu comportament o té en compta el coneixement adquirit.

                         
Nivell psicomotor: manipular físicament una eina o instrument. Comprèn els següents nivells: percepció, disposició, mecanisme, resposta complexa, adaptació i creació.


Nivell cognitiu: és l'habilitat per pensar sobre els objectes d'estudi que giren entorn del coneixement i la comprensió de qualsevol tema. Hi ha sis nivells:
  • Coneixement: mostra el record de materials prèviament apresos per mitjà de fets restrospectius..
  • Comprensió: coneixement demostratiu de fets i idees per mitjà de l'organització, la comparació, la traducció, la interpretació, les descripcions.
  • Aplicació: resoldre problemes en noves situacions aplicant el coneixement adquirit.
  • Anàlisi: examen i discriminació de la informació identificant motius o causes.
  • Síntesi: reorganització d'informació de diferents maneres combinant elements en un patró nou o proposant solucions alternatives.
  • Avaluació: presentació i defensa d'opinions jutjant la informació, la validesa d'idees o la qualitat d'una obra en relació amb un conjunt de criteris.

D'aquests tres dominis d'activitats educatives que és van definir, en aquest mateix post podeu veure el domini de les habilitats cognitives revisat i actualitzat, l'any 2000 on es van incorporar les accions en forma de verbs com a fonament de les capacitats.
Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment  i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:





Desprès, l'any 2008, es va proposar una nova revisió i és la que anomenem "Taxonomia de Bloom per a l'era Digital". Aquest, es pot definir en la següent taula.






Acualment, Silvia Rosenthal Tolisano en el seu bloc http://langwitches.org/  fa una entrada, on d'entre molts aspectes rellevants ens proposa una adaptació de la ja clàssica taxonomia de Bloom per IPADS.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada