dijous, 14 de novembre del 2013

Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa

"Documentar no és el mateix que fotografiar"


L'imatge ha de revelar les intencions dels qui surten, les seves emocions. L'imatge documental, a més, ha de tenir una forma acurada i estètica. Aquesta condició només es dóna quan quan també els contexts i escenaris són bells.

Les imatges han de comunicar missatges precisos per esdevenir relat. Ha d'unir semànticament forma i contingut: una narració significativa, eficaç, veraç, complexa, capaç d'incorporar múltiples punts de vista, rica en interpretacions i en retroalimentacions.

A continuació, trobem un seguit de conceptes bàsics a tenir en compte quan fem una fotografia.


Imatge portada o imatges seqüència

Mentre que la imatge portada té la capacitat de recollir en una sola imatge tot el que volem transmetre, les imatges seqüència són una sèrie de fotos d'un procés que recull el desenvolupament natural.

Plans fotogràfics segons l'obertura de l'enquadrament

Els plans fotogràfics són el que volem que quedi dins de l'enquadrament i el que deixem fora del visor.
Pla general: Té una funció informativa que ajuda a situar l'espectador en un context.


Pla americà o 3/4: Ens dona informació de les accions del subjecte i es tallen per els genolls.

                                      

Pla mig: Capta la persona de cintura cap amunt. Ofereix la possibilitat de captar bé el llenguatge textual.

                                     


Primer pla: Capta cap i espatlles posant accent sobre els gestos, expressions...


Pla de detall: Capta una part del personatge concreta 


Plans fotogràfics segons l'angle de la càmera

És la direcció de l'angle en que situem la càmera que indica la decisió sobre el punt de vista que volem donar sobre la realitat.

Normal: La càmera se situa a l'alçada dels ulls del fotògraf.
Picat: La càmera està orientada de dalt cap a baix.
Zenital: És quan la càmera es col·loca perpendicular al terra.
Contrapìcat: Recull des de baix a dalt per tal de remarcar el subjecte a fotografiar.
Nadir: És l'oposat al zenital és a dir, la càmera es col·loca com si fos a sota del terra.
Aberrant: La càmera s'inclina cap a un costat.
Subjectiu: És aquell que coincideix amb la mirada d'un personatge.

Enfocament i profunditat de camp 

La profunditat de camp és l'espai al davant i al darrere del pla enfocat, comprès entre el primer i l'últim punt que apareixen nítids. 

L'instant precís

És el moment exacte en que el fotògraf prem el botó.

Aquesta entrada de blog ha estat basada en l'article d'Alfredo Hoyuelos  "Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa". Aquest, ens serveix per tenir en compte els factors que condicionen una fotografia i el que pot transmetre aquesta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada