dimecres, 23 d’octubre del 2013

La competència comunicativa

La competència comunicativa és la capacitat d'usar correctament una llengua per expressar i entendre missatges. El terme va ser creat per Dell Hymes el 1966 per a les llengües estrangeres i englobava les quatre destreses tradicionals (llegir, escriure, escoltar i parlar) més el component gramatical. És un concepte central en didàctica de la llengua, que veu com a màxim objectiu dels professors aconseguir la competència comunicativa dels seus alumnes. Suposa un apropament a l'ús real de la llengua i no sols el teòric, és a dir, considerar l'idioma com un instrument de comunicació i no com un simple objecte d'estudi.

Components de la competència comunicativa: coneixements i habilitats

- Competència lingüística/gramatical
Fa referència al domini del codi lingüístic, s'ocupa dels següents nivells:

  • Nivell fonològic
  • Nivell morfològic
  • Nivell sintàctic
  • Nivell lèxic i semàntic


- Competència sociolingüística
Fa referència a les regles socioculturals d'ús,  s'ocupa de:

  • Situació dels participants
  • Proposit de la interacció
  • Normes i convencions de la interacció


Competència discursiva
Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per acnseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere, s'ocupa de:

  • Cohesió de la forma
  • Coherència en el significat

Competència estratègica
Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:

a) Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències
b) Afavorir l'efectivitat de la comunicació

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada